Balatonfüred információs portálja - hasznos tudnivalók a Balaton, Balatonfüred város és kistérsége életéből

Újra vízen a 62 éves versenyhajó - Vízre szállt és versenyez a Lillafüred

Címkék - 62-éves-versenyhajó, Balatonfüred, újra-vízen, versenyez-a-Lillafüred, vitorlás, vízre-szállt
Újra vízen a 62 éves versenyhajó - Vízre szállt és versenyez a Lillafüred
Vízen a 62 éves versenyhajó - A Lillafüred nevű hajó a balatonfüredi kikötőben (MTI Fotó: Turcsi Gábor)
Újjáépült, és 62 éves korára megfiatalodva végre versenyhajóvá vált, és vízre szállt Balatonfüreden a Lillafüred vitorlás, a legendás rekordtartó Nemere II. és a Sirocco 75-ös cirkálók testvére. A hajók építése 1944-ben kezdődött a Balatonfüredi Hajógyárban, de most versenyezhetnek először egymás ellen ők hárman, a Balaton legnagyobb vitorlás hajói.

Ismét vízen a Lillafüred

2012. július 3-án, kedden ismét vízre kerül és elindul reményeink szerint hosszú és sikeres útjára a három legendás balatoni 75-ös Schärenkreuzer „legfiatalabb" és eddig méltán hiányolt darabja, a Lillafüred.

Hosszú hónapok kitartó és megalkuvást nem tűrő munkája eredményeként kedd hajnalban egykori születési helyén, a balatonfüredi hajógyárban ismét vízre került a híres vitorlás. A hajnali vízre tételt követően a Lillafüred újkori történetének első útján befut a balatonfüredi kikötőbe, ahol a jövőben ékesíti majd azt a másik két „75-ös" társaságában.
Hirdetés1


A HAJÓ TÖRTÉNETE

A Lillafüred egy klasszikus, faépítésű vitorlás jacht, melynek gyártását 1944-ben kezdték meg a balatonfüredi hajógyárban, de a világháború miatt csak 1950-ben bocsátották vízre. Azóta kisebb javítások mellett folyamatosan a Balatonon használták. Az utóbbi években leromlott állapotba került hajó ismét az eredeti szépségében fog tündökölni és reményeink szerint a magyar vitorlásélet élvonalába kerül. A felújítást követően nem csak korszerű versenyhajó, hanem a Balaton egyik legszebb és legnagyobb érdeklődésre számot tartó hajója lesz.


A 75-ÖS SCHÄRENKREUZEREK

Az osztályból Skandináviában, Svájcban, Németországban számos egység épült, míg Magyarországon összesen három. 1944-ben tették vízre a Nemere II-t, 1946-ban a Big Boy-t (jelenlegi nevén Sirocco) utolsóként pedig a Lillafüred készült el. A 75-ös cirkálók a Balaton leghíresebb és legnagyobb hajói. Mivel mindössze három darab van e hajókból, hírnevük és ismertségük nagyobb bármilyen más balatoni vitorlásnál.


A FELÚJÍTÁS

Előző cikkünk a teljes felújítás menetéről Cittel Lajos hajóépítő mester műhelyében - Együtt indulhatnak a Kékszalagon a Balaton ékkövei - Felújították a legendás Lillafüredet

A Lillafüredet 2008-ig balatoni sétahajózásra használták. A végletesen leromlott hajó felújítása 2009 márciusában kezdődött, a másik két hajót korábban már felújító Navalia Kft. veszprémi műhelyében, Cittel Lajos irányítása alatt. A Lillafüred kormányosa Csőregh Zoltán, aki az „Anna" nevű 70-es cirkálóval az elmúlt évtizedben a hazai nagyhajós mezőny abszolút élvonalában vitorlázott, a Kékszalag versenyeken több alkalommal is a legjobb hagyományos hajóként. A Lillafüred verseny-legénységének magja sok versenyévad során összeszokott, kiváló csapat.A hajó újjáépítése az eredeti, klasszikus stílusban törtét, ám a mai legmagasabb technológiai szinten, a legnemesebb anyagok felhasználásával.

A rudazat karbonból készült, a vitorlázat szintén a kor követelményeinek megfelelő szabással és anyagokból. A gondos felújításnak köszönhetően egy hamisítatlanul klasszikus megjelenésű, ám a mai vitorlázó élmezőnyben is versenyképes, sőt esélyes jacht lett a Lillafüredből. A munka volumene és jellege miatt inkább a hajó újraépítéséről, mintsem egyszerűen felújításáról beszélhetünk. A munka a gondos bontással kezdődött, majd az eredeti tervrajzok szerint, illetve a megmenthető hajógerinchez és hajóbordákhoz illeszkedve épült a hajó. Régi hajók restaurálásánál ez bevett és elfogadott módszer, és az így újraépített hajót jogosan tekintik eredetinek még akkor is, ha a hajó tőkesúlyán és gerincén kívül akár nem is marad meg több valóban eredeti eleme.

A hajó építőanyaga vörösfenyő, ennek köszönhetően mindössze 7,6 tonna a súlya veretek és motor nélkül számítva. A hajótest külső felújítása a Nemere II és a Sirocco restaurálásának minőségében történik. Fedélzete ugyanúgy teak és mahagóni kombinációja, de a hajó teste fehér. Ez eltérést, egyben megkülönböztethetőséget eredményez a Nemere II-vel, illetve a Sirocco-val szemben, melyek hajóteste mahagóni színű.


ALAPÍTVÁNY

Arról, hogy a Lillafüred a jövőben ne kerüljön hozzá méltatlan helyzetbe, a Phoenix 1797 Alapítvány a Balatoni Vitorláshagyományok Ápolásáért nevű alapítvány fog gondoskodni, amely kiemelt céljának tekinti a nevében is hivatkozott vitorlás hagyományok ápolását. Ennek a célnak egyik kiemelt eleme a Lillafüred helyreállítása és állapotának megőrzése.Az alapítvány nonprofit jellegéből fakadóan, annak valamennyi bevétele a célok megvalósítására fordítandó, így kiemelten a Lillafüred felújítására és üzemeltetésére.

Pfeningberger Ottó kuratóriumi elnök és Csőregh Zoltán a hajó kapitánya


Lillafüred a 62 éves versenyhajó ...
Hirdetés
Újjáépülve, megfiatalodva a héten vízre került Balatonfüreden a Lillafüred nevű vitorlás Újjáépülve, megfiatalodva a héten vízre került Balatonfüreden a Lillafüred nevű vitorlás
Első vízre bocsátását követően kisebb javítások mellett folyamatosan a Balatonon használták turistahajóként. Az utóbbi években azonban leromlott az állapota, ezért vált szükségessé a felújítása, amely 2009 márciusában kezdődött el.
A Lillafüred építőanyaga vörösfenyő, ennek köszönhetően mindössze 7,6 tonna a súlya veretek és motor nélkül A Lillafüred építőanyaga vörösfenyő, ennek köszönhetően mindössze 7,6 tonna a súlya veretek és motor nélkül
A hajótest külső felújítása a Nemere II és a Sirocco restaurálásának minőségében történt. Fedélzete ugyanúgy teak és mahagóni kombinációja mint azoké, de a hajó teste fehér. Ez az eltérés egyben megkönnyíti a Lillafüred megkülönböztetését a Nemere II-től a Siroccótól, amelyek hajóteste mahagóni színű.
A Lillafüred klasszikus, faépítésű vitorlás jacht ... A Lillafüred klasszikus, faépítésű vitorlás jacht ...
A hajó újjáépítése az eredeti, klasszikus stílusban történt, ám a mai legmagasabb technológiai szinten, a legnemesebb anyagok felhasználásával. A rudazat karbonból készült, a vitorlázat szintén a kor követelményeinek megfelelő szabással és anyagokból. A gondos felújításnak köszönhetően hamisítatlanul klasszikus megjelenésű, ám a mai vitorlázó élmezőnyben is versenyképes, sőt esélyes jacht lett a Lillafüredből.
A legfiatalabb balatoni 75-ös cirkáló a Lillafüred A legfiatalabb balatoni 75-ös cirkáló a Lillafüred
A Lillafüred kormányosa Csőregh Zoltán ... "A vízre bocsátás első lépésben csak annyit jelentett, hogy a hajótest került vízre. Ezután emeltük daruval a helyére a 22 méteres árbocot, most pedig javában dolgozunk a kötelek és a veretek felszerelésén, illesztésén mondta a kormányos. "Normális körülmények között ennyi idő nem elég a teljes munka elvégzéséhez, de biztos, hogy a Kékszalagra rajtra kész állapotba kerül a hajó. Mivel most versenyez először a Lillafüred, egyfajta teszt lesz a tókerülés. A Nemere II-re és a Siroccóra mindenképpen odafigyelünk, velük máris összemérhetjük magunkat. Az idei Kékszalagon indulnak többtestű hajók is. Ezek, illetve a liberák esélyesebbek, de így is az első húsz között szeretnénk végezni." (Fotó: Magyar Vitorlás Szövetség)
Cikk nyomtatása
Oldalajánló
Vissza
Szólj hozzá
- 2012.07.05. 09:59
Szólj hozzá a cikkhez
Hozzászólás archívum
pepe
Válasz erre - 2012-07-06 12:40:55 | #1676

ez is

Rebeka
Válasz erre - 2012-07-05 10:38:11 | #1674

Nagyon gyönyörű hajó, nekem az egyik kedvencem itt a Balatonon a Jókai után ... Gratulálok, nagyon szép lett!

Oldal tetejére
Vissza